tisdag 12 oktober 2010

Massage

Efter lunchen ägnas tid åt lugnare aktiviteter.
De allra yngsta sover ute i sina vagnar. Året runt.
De som är vakna delas in i olika läsgrupper, kapitelbok eller bilderbok.
En dag i veckan har vi barnmassage som är mer en taktil beröring. Då får barnen ligga på madrasser och välja om de vill ha massage eller inte. Sedan får de också välja om de vill ha massage med eller utan olja, och var på kroppen de vill bli masserade. Det är populärt att få på benen och fötter, ryggen är också skönt. Barnen bestämmer självklart över sina kroppar!
Barnmassage/beröring i barngruppen gör att barnen blir lugnare, mer harmoniska och får bättre koncentrationsförmåga, vilket innebär att inlärningen går lättare. Barnen blir trygga och bryr sig om varandra, detta leder till att kommunikationen blir bättre, det blir mindre konflikter och bättre samverkan mellan barnen. Eftersom vi lever i ett stressigt samhälle med ett högt tempo så behöver både barn och pedagoger tillfällen och kunskaper om aktiviteter som skapar lugn och harmoni i vardagen. Barnmassage/beröring blir en pedagogisk vinst för både barnen och pedagogerna.
Barnmassage/beröring är ett bra verktyg för att uppnå många av läroplanens mål.

1 kommentar:

1. Åh vad fint att läsa om massagen! Det känns fantastiskt att ha sitt barn på denna fina förskola! Ni är så bra så bra, kära personal!
    //malin

SvaraRadera